ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
ΤΜΗΜΑ TEXNΩΝ ΗΧΟΥ ΚΑΙ ΕΙΚΟΝΑΣ

OPEN
ART

Εισαγωγή στον ζωντανό προγραμματισμό ηχητικής τέχνης

Live coding για μουσική και οπτικοακουστικές τέχνες

Ζωντανός προγραμματισμός (live coding) είναι η ανάπτυξη ενός προγράμματος και ο έλεγχος της συμπεριφοράς ενός προγράμματος κατά την διάρκεια της λειτουργίας του ιδίου του προγράμματος. Εφαρμόζεται σε διαδραστικές εφαρμογές όπως παίξιμο παιχνιδιών και μουσικές παραστάσεις ή performance κάθε είδους. Με τον ζωντανό προγραμματισμό δημιουργούμε δικά μας εργαλεία για διαδραστικές μουσικές εκδηλώσεις.

Στην βάση του μαθήματος συμπεριλαμβάνονται αρχές αντικειμενοστραφούς προγραμματισμού, βασικές έννοιες ηλεκτρονικού και ψηφιακού ήχου όπως δίαυλος, audio buffer, synth, unit generator (γεννήτρια ήχου) κλπ. Διδάσκεται πως δημιουργείται ψηφιακά ο ήχος με αυτά τα εργαλεία, και πως μπορούμε να φτιάξουμε δικά μας προγράμματα που παράγουν ή επεξεργάζονται ήχο για παραστάσεις. Βασικό εργαλείο αποτελεί είναι το ελεύθερο λογισμικό ανοικτού κώδικα SuperCollider, το οποίο χρησιμοποιείται και απο άλλα εργαλεία ζωντανού προγραμματισμού όπως Tidal Cycles, FoxDot, sonic py. Διδασκονται τεχνικές για να χειριζόμαστε τον προγραμματισμό με απλό τρόπο και να προσαρμόζουμε το λογισμικό για τους δικούς μας δημιουργικούς στόχους.




Στόχοι Μαθήματος

Εκμάθηση των αρχών του προγραμματισμού για ζωντανές μουσικές εφαρμογές. Με τις γνώσεις αυτές οι συμμετέχοντες αποκτούν μια βαθύτερη γνώση του πως μπορούμε να επεξεργαστούμε τον ήχο ψηφιακά και να φτιαξουμε διαδραστικές εφαρμογές, χρσησιμοποιοώντας εργαλεία ανοιχτού και ελεύθερου κώδικα. Δηλαδή πως μπορούμε να ορίσουμε και να διαμορφώσουμε μουσικούς ρυθμούς, και μελωδίες, να επεξεργαστούμε ηχητικές υφές με βάση ηχογραφημένα δεδομένα και πως φτιάχνουμε ήχο με ψηφιακές γεννήτριες. Επίσης βλέπουμε πως οι καλλιτένχες χρησιμοποιούν εργαλεία ανοικτού κώδικα για να δημιουργήσουν ήχο σε παραστάσεις όπως πχ. του είδους "algorave" αλλά και σε ηχητικές εγκαταστάσεις.

Syllabus

Εργαλεία και μέθοδοι ζωντανού ψηφιακού ήχου, αρχές του live coding. SuperCollider, server - client
Παραγωγή καί έλεγχος ήχου με κώδικα στο SuperColider: Synths, UGens, SynthDefs
Ηχογράφηση και αναπαραγωγή αρχείων ήχου
Δίαυλοι ψηφιακού σήματος (busses), επεξεργασία σήματος (εφφέ)
Γραφικό περιβάλλον διάδρασης (GUI)
Αυτοματισμός διαδικασιών, προέκταση και προσαρμογή του λεξιλογίου διάδρασης
Επικοινωνία με άλλες εφαρμογές μέσω Open Sound Control και MIDI
Μουσικές δομές χρόνου: Μέτρα, patterns, beats
Μουσικές δομές τονικού ύψους: Κλιμακες, διαστήματα
Αλγοριθμικές και παραγωγικές μέθοδοι (algorithmic and generative sound design)

Πιστοποίηση

Στους συμμετέχοντες που ολοκληρώνουν με επιτυχία το μάθημα δίνεται ‘Πιστοποίηση Επιμόρφωσης’ στο πρόγραμμα OPEN ART από το Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης του Ιονίου Πανεπιστημίου (ΚΕΔΙΒΙΜ). Επίσης δίνονται 3 ECTS και 3.6 ECVET.

Περίοδος / Διάρκεια

Χειμερινό Εξάμηνο
Τα μαθήματα είναι δίωρα και πραγματοποιούνται απογευματινές ώρες για τη διευκόλυνση των συμμετεχόντων.

Διάρκεια: 10 εβδομάδες
Ώρες Διδασκαλίας: 20 ώρες
Ώρες Εργασίας: 70 ώρες

Κόστος Συμμετοχής

Κόστος μαθήματος: €350
Early Registration, έως 20/9: €315
Επιλογή 2 ή περισσοτέρων μαθημάτων, έκπτωση 20%: €280
Φοιτητές, άνεργοι, ειδικές περιπτώσεις, έκπτωση 20%: €280

Προκαταβολή €100, το υπόλοιπο ποσό σε 1 δόση. Το αποδεικτικό κατάθεσης μπορεί να αποσταλεί μέσω email στο openart@ionio.gr μετά την εγγραφή.

Eξοπλισμός

Απαιτείται προσωπικός υπολογιστής - κατά προτίμηση με λειτουργικό linux ή mac os, αλλα windows είναι επίσης δεκτό.
Όλα τα λογισμικά του μαθήματος είναι ανοικτού κώδικα και κατεβάζονται ελεύθερα από το διαδίκτυο
ή λειτουργούν στον παγκόσμιο ιστό παοσβάσιμα με browser. Συμπεριλαμβάνονται:
SuperCollider, EMACS, Github, Tidal, FoxDot, Sonic Pi.


Σε ποιους απευθύνεται

Καλλιτέχνες και ερευνητές / φοιτητές που ενδιαφέρονται να αναπτύξουν ικανότητες προγραμματισμού και να γνωρίσουν τις αρχές του ψηφιακού ήχου για εφαρμογές διαδραστικών τεχνών όπως περφόρμανς, εγκαταστάσεις, χορό και άλλα. Προϋπόθεση είναι ενδιαφέρον για προγραμματισμό και προθυμία να ασχοληθεί κανείς με τον κώδικα.

Προϋποθέσεις

Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα.

Επιμέλεια Μαθήματος: Ιωάννης Ζάννος

zannos@gmail.com

Ο Γιάννης Ζάννος σπούδασε μουσική σύνθεση, εθνομουσικολογία και πληροφορική με εφαρμογή στην τεχνητή νοημοσύνη για μουσική. Διδάσκει διαδραστικές τέχνες ήχου και εικόνας στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Ερευνά και δημιουργεί διαδραστικά οπτικοακουστικά έργα. Κύρια ερευνητικά ενδιαφέροντα είναι η ακουστική οικολογία, η μηχανική μάθηση και η ανάδυση νέων γλωσσών από δεδομένα ως δημιουργικές διαδικασίες. Χρησιμοποιεί κατά κύριο λόγο λογισμικό ανοιχτού κώδικα, όπως τα περιβάλλοντα SuperCollider, openFrameworks, Cinder++ και Processing. Έχει λάβει μέρος σε πολλά διεθνή συνεργατικά πρότζεκτ διαδραστικών τεχνών και έχει πραγματοποιήσει περφόρμανς, είτε ατομικά είτε σε συνεργασία με άλλους καλλιτέχνες, και έχει δράσει ως συντονιστής σε έργα εφαρμογής προηγμένης τεχνολογίας στις τέχνες.